2007/9/8

你慣用哪一邊的腦?

剛才做了一個測驗,測驗自己是慣用左腦或右腦做反應的人。我的結果是右腦,說明如下:

Most right-brained people like you are flexible in many realms of their lives. Whether picking up on the nuances of musical concerto, appreciating the subtle details in a work of art, or seeing the world from a different perspective, right-brained people are creative, imaginative, and attuned to their surroundings.

People probably see your thinking process as boundless, and that might translate to your physical surroundings as well. Some people think of you as messier than others. It's not that you're disorganized, it's just that you might use different systems to organize (by theme, by subject, by color). Straight alphabetization and rigidly ordered folders are not typical of right-brained behavior.

You are also more intuitive than many. When it comes to reading literature, you probably prefer creative writing or fiction over nonfiction. And when it comes to doing math, you might find you enjoy geometry more than other forms like algebra.

以前做這種大多都顯示自己是左腦人,也就是理性邏輯佔上風,一板一眼有條理的那種。可是這次不一樣吔,做出來居然說我是慣用右腦的人,看來最近半年進行的自由書寫(free writing)及讀詩,以及最近一個月畫圖和畫曼陀羅,的確開發了不同的自己。

還蠻開心有樣的轉變吔,開心。

不過諮商師說過,所有的心理測驗測的都是意識的層面,非意識的部份就要透過其它的途徑了,而在潛意識的世界每個人都有創意,想想你的夢,是不是常常情節天馬行空,場景令人目炫神迷?我不知道別人啦,但我的夢都很有故事性,有的結構相當複雜,幾乎可以拿來拍電影或寫小說了。從夢的表現,我願意相信自己其實不只是邏輯性強和一板一眼的人,也是有創意和藝術能力的人。(我做過德國的邏輯測驗,我的邏輯性還蠻好的,尤其語文邏輯,嘻~)

最近還有收到一個郵件叫IQ畫的,可以看出一個人是左腦或右腦思考為主,我的結果是順逆都有而且都會改變,更不同的是,我會看到圖中人左右搖晃,而不是轉圈,好像她自己也舉棋不定一樣。

先生看了說,他可以自己決定要順還是要逆,並認為我看到左右搖晃是因為我自己的心在搖盪,這很有禪機,但我認同,最近是情緒擺盪得比較厲害點。

啊!順便一提,本週開始在社區大學上藝術治療的課,是結合理論與工作坊的課程,老師很讚,同學很優,有空再整理心得po上來.

關於左腦與右腦,大家有興趣可連到這裏看:
IQ畫

你慣用左腦或右腦(測驗有點長,要有耐心哦)

左腦與右腦的功能與不同(連至其它網友blog)